Štátny dlh tak skoro rásť neprestane (Hospodárske noviny)

Vláda predpokladá v uvedenom období rast dlhu, klesať bude len jeho podiel na HDP vďaka prudkému rastu ekonomiky, pre Hospodárske noviny upozorňoval  Radovan Ďurana z INESS dňa 6.5. 2011.

Rozpočtové škrty. Rizikom je slabý ekonomický rast aj dlhová kríza.

Od úspor v štátnom rozpočte si ministerstvo financií okrem iného sľubuje, že sa zastaví zadlžovanie krajiny. „Za predpokladu naplnenia rozpočtových cieľov do roku 2014 bude štátny dlh kulminovať v rokoch 2012 a 2013 a od tohto dátumu by mal začať klesať,“ uvádza ministerstvo v Návrhu východísk verejnej správy, ktorý schválila vláda. To však nezmenená, že Slovensko sa prestane zadlžovať. Aj v roku, keď náš dlh začne opticky klesať, si bude musieť štát na finančných trhoch požičať viac ako 2,8 miliardy eur.

Riziká dlhu

„Vláda predpokladá v uvedenom období rast dlhu, klesať bude len jeho podiel na HDP vďaka prudkému rastu ekonomiky,“ upozorňuje analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana. Slovenský verejný dlh tak bude klesať iba v prípade, ak sa bude ekonomike dariť a rast HDP bude rýchlejší ako rast dlhu. Len čo sa ekonomická situácia v krajine skomplikuje, tak sa tento scenár nepodarí naplniť. A už dnes existuje niekoľko potenciálnych rizík, ktoré tento vývoj ohrozujú. „Pokles hospodárskeho rastu v USA sa v horizonte šiestich mesiacov prejaví aj v západnej Európe, na čo doplatí najmä naša proexportne zameraná ekonomika,“ hovorí analytik spoločnosti Trim Broker Ronal Ižip.

Snahu o stabilizáciu dlhu navyše môžu ohroziť štáty eurozóny na pokraji bankrotu. „Ak príde k eskalácii dlhovej krízy, čo je podľa mňa reálne, tak môže Slovensko čeliť nutnosti zvýšiť, alebo dokonca vyplatiť niektoré svoje záruky, čo by, samozrejme, zvýšilo celkový verejný dlh v pomere k HDP,“ myslí si analytička spoločnosti NextFinance Markéta Šichtařová.

Problémy robia obce

Asi najväčším domácim rizikom vo vzťahu z celkovému dlhu verejných financií sú dnes mestá a obce. Ministerstvo financií počíta s tým, že sa budú naďalej zadlžovať, pričom zvlášť rizikový je predovšetkým rok 2014. Znova sa budú konať komunálne voľby a starostovia a primátori sa vtedy snažia kupovať priazeň voličov aj za cenu neúmerného zadlžovania.

S privatizáciou sa nepočíta

Na druhej strane vláda v tomto materiáli nepočíta s tým, že by sa štátny dlh znižoval vďaka privatizácii štátneho majetku. Ako sa tieto peniaze použijú, bude ešte iba predmetom politických dohôd a minimálne jedna koaličná strana už povedala, že práve na tento účel by sa príjmy z privatizácie mohli použiť. „Pokiaľ bude ministrom financií zodpovedný politik, tak si viem predstaviť stabilizáciu vládneho dlhu po roku 2014. Avšak história nás učí, že šetrenie vlády je vždy iba krátkodobý proces v dlhodobom horizonte nadmerného míňania,“ hovorí Ižip.

Peter Podstupka

Hospodárske noviny, 6.5. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards