Čo bude s IC vlakmi? Po megasekere musí prísť náprava (TVNoviny.sk)
Strata síce vyzerá hrozivo, no bolo by vhodné ju porovnať so stratami, ktoré generujú desiatky regionálnych spojov, uviedol na margo straty IC vlakov Martin Vlachynský z INESS dňa 11.12. 2012 pre TVNoviny. Sk.

To, že regionálne vlaky vyrábajú obrovské straty, je známe vec. Ani IC vlaky však neboli tento rok, počas prvého roka samostatnej činnosti, ziskové. Očakávaná strata je až okolo 4,2 milióna eur.
Železničná spoločnosť (ZSSK) argumentuje, že aj po odčlenení z toku štátnych dotácii stratu očakávala. To, že bude taká obrovská, však zrejme nečakal nik.
"Strata síce vyzerá hrozivo, no bolo by vhodné ju porovnať so stratami, ktoré generujú desiatky regionálnych spojov," reaguje analytik INESS Martin Vlachynský. ZSSK napríklad v roku 2011 hospodárila s celkovou stratou 68 miliónov eur, ktorú "zacvakal" štát. Viac čítajte v analýze TU
Rušiť IC vlaky sa nechystajú
"O zrušení IC vlakov neuvažujeme, pretože predstavujú našu vlajkovú loď a aj napriek strate zaznamenávame rast počtu cestujúcich. Sú povinne miestenkové a každý cestujúci má svoje miesto," reagovala hovorkyňa ZSSK Zuzana Červená.
Pripomeňme, že pri meškaní IC-čka nad 60 minút má cestujúci nárok na odškodnenie. V 1. triede má k dispozícii noviny, dostane uvítací nápoj, funguje tam wifi pripojenie a vozne sú klimatizované.
Zrejme zlyhali štátni manažéri
Prechod IC vlakov na komerčnú činnosť mali sa starosti štátni manažéri v ZSSK, ktorí svoju úlohu zrejme nezvládli. "Nepoznám motivačné schémy manžérov, no dosiahnuť ziskovosť aspoň niektorých úsekov v osobnej železničnej doprave bez dotovania daňovými poplatníkmi je úloha mimoriadne náročná v celej Európe," dodal Vlachynský.
Ako budú IC vlaky premávať v budúcnosti, zatiaľ nevedno, železničiari o tom rokujú s rezortom dopravy. Informáciu o vyťaženosti jednotlivých IC súprav nám však neposkytli, keďže ide o komerčnú činnosť.
Karol Svozil