Americkí taxikári bojujú proti zdieľaniu súkromných áut

Politici majú moc zľahčiť, sťažiť, podporiť či zakázať takmer čokoľvek, okrem prírodných zákonov a ekonomickej reality. To sa snažia využiť rôzne záujmové skupiny na ochranu či podporu svojich záujmov. Nástrojov na to majú viacero – podplácanie, lobing, či nátlakové akcie ako demonštrácie, blokácie a štrajky. Čím väčšia a lepšie organizovaná skupina, tým väčšiu šancu má niečo dosiahnuť.

Americkí taxikári bojujú proti zdieľaniu súkromných áut

Koncom júla sa v San Franciscu zhromaždili miestni taxikári, aby protestovali proti rozmáhajúcemu sa zdieľaniu áut za odmenu. Mobilné aplikácie v čoraz viac mestách pár kliknutiami umožňujú nájsť voľného vodiča súkromného auta idúceho vašim smerom, údaje o jeho aute či priamo osobe. Napríklad služba Lyft vypočíta „navrhovaný dar“ na základe trasy, ale je na pasažierovi a vodičovi ako sa dohodnú. V San Francisku sa tento „dar“ pohybuje okolo úrovne 15 dolárov, čo je asi o 20% menej ako si účtujú profesionálni taxikári. To láka stále viac ľudí a prirodzene kazí taxikárom ich biznis.

Je to dosť márny súboj, tak ako bol pred storočím márny súboj pohoničov drožiek proti prvým motorizovaným taxíkom. Po viacerých fyzických útokoch síce ľudia začali odstraňovať nálepky z áut, ktoré označovali ich zapojenie do schémy zdieľania, aAle to je tak všetko. Mobilné aplikácie umožnia bez problémov identifikovať pasažiera a auto aj bez nich. Ak by aj mesto chcelo zasiahnuť, bude to mať veľmi ťažké. Ako dokázať, že človek ktorý sedí vedľa vás v aute je váš pasažier a nie kamarát, či stopár?

Technologický pokrok je neúprosný a taxikári sa budú musieť zmieriť s tým, že ich časom bude treba menej. Tak ako sa s tým museli zmieriť prepisovači kníh po objave kníhtlače, výrobcovia VHS pások a noční hlásnici. Tí, čo budú chcieť prežiť, budú musieť inovovať svoje služby – ponúknuť nápoje či zlacnené kupóny do reštaurácie. Výhodou ostanú aj priority lanes, ktoré slúžia taxíkom v mnohých mestách. Niekedy sami taxikári využívajú mobilné aplikácie, ktoré im pomáhajú rýchlejšie nájsť zákazníka a minimalizovať jazdenie s prázdnym vozidlom.

No v niečom treba dať taxikárom za pravdu. Na taxikárov dopadá celý rad regulácii, od licencie, špeciálnych poistiek, cez vybavenie vozidla, až po dane a pracovné právo. Tie ich služby výrazne predražujú. No kričia na nesprávnych ľudí. Technologický pokrok neporazia, ale regulácie by mohli aspoň pritlačiť do kúta.
 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards