Detroitské laboratórium

Príbeh skrachovaného Detroitu dobre poznáme. Obrázky opustených štvrtí, nárast zločinnosti a postupný úpadok či až rozpad verejných služieb, od pouličného osvetlenia až po služby polície.

Detroitské laboratórium

Detroit momentálne nie je na čelných pozíciách rebríčku ideálnych miest na život. No ústup štátom poskytovaných služieb zároveň premenil Detroit na veľké laboratórium. Podnikatelia tu rozbiehajú biznis v oblastiach, ktoré po dekády patrili pod doménu vlády.

Dale Brown založil  Threat Management Center už v roku 1995. No teraz, keď polícia v Detroite funguje prakticky len v úradných hodinách, jeho biznis zaznamenal veľký úspech a poskytuje bezpečnostné služby viac ako 1000 domácnostiam a 500 podnikom. Nie je klasickou SBS – organizuje dobrovoľníkov, poskytuje komunitné programy, kurzy predchádzania konfliktom a sprevádzanie dôchodcov, či iných zraniteľných osôb. Vďaka slušnej ziskovosti sú schopní poskytovať niektoré služby zdarma. Napriek svojej úctyhodnej telesnej schránke Dale Brown nepreferuje policajné metódy založené na násilnej kontrole agresie, ale stavil na prevenciu a psychológiu. Do svojich radov neprijíma osoby so sklonmi k násiliu a údajne najmä vďaka tomu sú pri riešení denných konfliktov mimoriadne úspešní.

Andy Didorosi mal 25 rokov, keď mesto v roku 2012 oznámilo ukončenie projektu električkovej trate. Naštvalo ho to a rozhodol sa založiť vlastnú Detroit Bus Company. Najskôr začal s autobusom jazdiť len večerné trasy do klubov a barov. Postupne však pridáva nové a časom chce napojiť upadnuté centrum s 15-miliónovým predmestím. Vďaka podpore Skillman Foundation poskytujú bezplatný rozvoz detí na mimoškolské aktivity. Autobusy sú pomaľované, hrá v nich hudba, je k dispozícii wi-fi a nie je problém otvoriť si v nich pivo. Jazdia na rastlinný olej z miestnych reštaurácii.

Verejné autobusy fungovali vďaka dotáciám, ktoré pokrývali 80% zdrojov. Detroit Bus Company teda musí byť 5x efektívnejší. Andy chce tento cieľ dosiahnuť vďaka zavedeniu úplne nového systému. Autobusy nejazdia v daných časoch po daných linkách, ale pasažieri pomocou mobilných aplikácii nahlasujú svoju polohu a cieľ cesty. Autobusy priebežne optimalizujú svoju trasu tak, aby čo najmenej jazdili s poloprázdnymi vozidlami. Cena celodenného lístka je momentálne 5 dolárov (v Bratislave 6,12 dolára).

Podobné iniciatívy nie sú prekvapivé. Polícia, masová preprava, sirotince, zdravotné poistenie alebo hoci aj pobrežné majáky vznikali ako súkromné a komunitné ziskové či neziskové projekty. V priebehu 20. storočia bola väčšina vytlačená vládou určenými poskytovateľmi, no akonáhle títo upadnú, ľudská podnikavosť sa opäť aktivuje aj v takýchto oblastiach.
 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards