Zainvestované a dolietané

„Keď investuje štát, väčšinou to nedopadne dobre.“ Také myšlienky určite napadnú nejedného pasažiera prechádzajúceho sa poloprázdnymi halami letiska v Bratislave. Miesto toho, aby sme skasírovali ponúkané slušné peniaze, znížili dlh (alebo nezvýšili dane) a nechali  problémy investorovi (ako tomu v Košiciach), letisko sme „zachránili“. A nielen to, z verejných zdrojov išlo 70 miliónov eur na výstavbu nového terminálu s kozmickou kapacitou 5 miliónov cestujúcich (minulý rok vybavilo 1,3 milióna cestujúcich, ich počet klesol už piaty rok po sebe). Minuloročná strata letiska bola 6,2 milióna eur, zisk naposledy videlo v roku 2008.

Zainvestované a dolietané

Štátny rozpočet je v takom stave, že vláda plánuje zdaňovať už aj bezdomovcov. To jej však nijako nebráni dať si rozšafné déjá vu. A tak sa v zime za účasti verchušky strihala páska na novučičkom termináli popradského letiska za 2,6 milióna eur. Čo na tom, že aj na tomto letisku počty pasažierov od roku 2007 padajú ako Antonovy v Afrike. Kým v roku 2008 letiskom prešlo 58 256 pasažierov, v roku 2013 to bolo 24 815. Teda necelých 70 pasažierov denne. Kapacita nového terminálu je trojnásobná oproti pôvodnej a dosahuje 450 pasažierov. Stroj s kapacitou viac ako 200 pasažierov (kapacita najbežnejších lietadiel radu B737 a A320) je extrémna rarita aj v Bratislave. Radšej ani nespomeniem, že pristávacia dráha letiska si v ničom nezadá so stavom slovenských ciest  a v najbližších rokoch bude pýtať investíciu v rádoch mnoho desiatok miliónov eur.

Letisko každoročne prežíva vďaka dotáciám v rádoch stoviek tisícov eur od Ministerstva dopravy. To však nebráni úradníkovi-investorovi v bezbrehom optimizme. „Ak by sa Jasná stala strediskom pre všetky lyžiarske disciplíny, celý svet bude poznať Vysoké a Nízke Tatry. Potom toto letisko už kapacitne ani nebude stačiť,“ skonštatoval premiér pri strihaní pásky. To ešte netušil, že o pár mesiacov celý projekt „našej“ Zimnej Olympiády padne, pretože Poliaci v referende odmietli rozbiť prasiatka.

Mohli by sme napísať, že politici sú nepoučiteľní. Rozhodovanie o štátnych investíciách však neprebiehajú na základe ekonomických faktov, ale podľa počtu cvaknutí fotoaparátov. Nehovoriac o tom, že politik či úradník, rozhodujúci o investíciách, nenesie na rozdiel od podnikateľa žiadne finančné riziko. Politikov investičný horizont siaha do najbližších volieb. Ak by predsa len hrozil neúspech aj v rámci tohto krátkeho časového horizontu, politik neváha hodiť do projektu ďalšie peniaze. V prípade Popradu sa napríklad hovorí o dotovaných linkách.

To sú zásadné dôvody, prečo takéto projekty nepatria do rúk politikov. Ďalším je samotný fakt, že žijeme v trhovom hospodárstve a nie je jasné, prečo by prevádzka regionálneho letiska pre moskovských lyžiarov mala byť v rukách štátu a platená daňami občanov. Je možnosť dostať sa urýchlene na lanovku či do aquaparku ľudským právom, sociálnou nevyhnutnosťou, alebo strategickým záujmom?
 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards